
De brandweer krijgt steeds vaker te maken met elektrische voertuigen. Na een aanrijding, brand of rookontwikkeling moeten zij snel kunnen handelen. Maar hoe weet je of een e-voertuig veilig is? En wat zijn de risico’s?
Trainer Nico reist het hele land door om brandweermensen te trainen in het veilig werken aan e-voertuigen. “Wat veel mensen niet weten: het grootste gevaar is niet per se brand”, vertelt hij. “Het is dat een voertuig na een ongeval nog actief kan zijn. Dat het ineens in beweging komt. Of dat er kortsluiting ontstaat. Daar moet je op voorbereid zijn.”
Praktijkgericht en herkenbaar
De training start met een korte e-learning over de basisprincipes. Daarna volgt het praktijkdeel. Vaak op locatie, zodat brandweermensen kunnen oefenen met hun eigen voertuigen. “Dat maakt het concreet. Geen theorie in de lucht, maar werken met wat je kent.”
In de training staat de IBD-methode centraal: Identificeren, Blokkeren en Deactiveren. Deelnemers leren hoe je een voertuig herkent (elektrisch, hybride of waterstof), hoe je voorkomt dat het nog kan rijden, en hoe je het boordnet en hoogvoltsysteem (HV) uitschakelt.
Nico laat zien hoe je het voertuig veilig benadert. Hoe je de handrem zet, de sleutel op afstand houdt en hoe je controleert of het HV-systeem echt spanningsloos is. “Sommige voertuigen blijven actief, ook als het contact uitstaat”, legt hij uit. “Dat gebeurt bijvoorbeeld bij het voorverwarmen van de batterij. Denk je dan dat het voertuig uit staat, dan zit je fout. En dat is gevaarlijk.”


Tools, techniek en gezond verstand
Naast de praktijkhandelingen leren deelnemers ook werken met hulpmiddelen zoals het Crash Recovery System (CRS) en de Euro Rescue app. Daarmee zie je snel met welk type voertuig je te maken hebt en welke stappen je moet volgen om veilig te kunnen werken. Ze oefenen ook met de emergency plug, waarmee je het laadproces van een voertuig onderbreekt en extra zekerheid inbouwt. Daarnaast krijgen ze inzicht in de opbouw van het hoogvoltsysteem (HV), de functie van de interlock en hoe je die uitschakelt met bijvoorbeeld een cut loop of service stekker.
“Het is geen hogere wiskunde, maar je moet het wel weten en durven toepassen,” zegt Nico. “Daarom oefenen we ook zoveel. Want je wil niet twijfelen als je naast een beschadigd voertuig staat.”



Niet alleen voor de brandweer
De training is gebaseerd op de NEN 9140-norm en richt zich op veiligheid in de praktijk. Deelnemers leren hoe ze risico’s inschatten, PBM’s gebruiken en controleren, en wat ze doen bij bijvoorbeeld lekkage of brand van een batterij.
Hoewel de trainingen vooral voor brandweermensen worden georganiseerd, is de inhoud relevant voor álle hulpdiensten. Ook politie, ambulancepersoneel en pechhulpverleners komen regelmatig in aanraking met elektrische voertuigen. “Iedereen die bij een incident als eerste ter plaatse is, moet veilig kunnen werken. Dat is geen luxe, dat is noodzaak.”

Aandacht voor bewustwording
Wat Nico het mooiste vindt aan zijn werk? Dat is duidelijk. “Als iemand na de training zegt: ‘Ik dacht dat ik het wel wist, maar dit had ik echt niet in beeld.’ Dat betekent dat er iets is bijgeleerd. En dat kan later het verschil maken. Voor je eigen veiligheid én die van je collega’s.”
Kan ik je helpen?
Meer weten over deze training voor jouw team? Neem contact met ons op.
Anja van Hermelen
Accountmanager voor politie en brandweer